torsdag 21 februari 2013

Gammalt öl och ekohysteri


 -Nu ska det bli ORDNING, minsann! säger jag med skarp och bestämd röst när jag anländer till jobbet.
- Jaså, nu igen?!! säger en kollega och flinar lätt.
Ja, nu igen. Fast på riktigt den här gången, lovar jag mig själv bestämt. Nu ska det bli andra bullar ( dvs inga bullar..) och med allt annat också för den delen. Inget fusk.

Plötsligt händer det. Jag vaknar upp. Full av energi. Livslust. Framåtanda. En glödande iver som inte vet några gränser. Och jag bara VET, att det är nu, just IDAG som det börjar. Ordningen. Redan. Det riktiga. Jag känner glädjen sprida sig i kroppen. Jag blir varm. Lite pirrig. Euforisk. Ja, och lite smått galen. Jag skrattar högt för mig själv.
Jag tycker det är härligt att man kan börja på nytt varje ny dag liksom. Skiter det sig en dag så kommer det ju ( förhoppningsvis) en ny dag. När allt blir mycket bätte. Det MÅSTE det ju!

Och när en sån här period börjar blir jag lätt lite fanatisk. Det ska bli ordning och reda på alla fronter. På mig själv, på hemmet, på barnen, på sambon, på djuren, på jobbet...på min ostädade bil...jaa, överallt. Och det är ju som sagt, hmmm, ganska så omöjligt. Snacka om att ställa höga krav på sig själv!!

Fast det värsta med den här perioden ( joo, det är en period) är att den oftast tar slut någon gång, eller i vilket fall som helst mattas av en aning, och jag landar någonstans mittemellan. Tar den slut helt och hållet drar jag mig undan. Kryper ihop. Känner mig misslyckad. Slickar mina sår. Tröttheten tar över och jag går hemma och på jobbet som i dimma. Funderar och funderar. Omvärderar. Och sen...ja, då är jag där igen!!

Och nu är jag på gång igen!! Har plöjt igenom boken "badskumt" som behandlar vad diverse krämer och smörjor vi dagligen kletar på oss innehåller. Cancerframkallande och hormonförändrande gegga...huj, jag blev riktigt skraj. Och ivrig förståss! På att genast sanera alla betänkliga faror som lurar i mitt eget badrum. För vårt eget bästa. Och tänk bara på de små oskyldiga barnen! Nej, nu måste jag verkligen bli en ansvarstagande förälder!!

Sen när jag ändå var på gång så fann jag boken "äkta vara" där allt vad maten vi stoppar i oss innehöll och då blev det ännu värre. Nu måste verkligen ALLT ONT BORT!!
Jag läste, googlade, smidde planer, städade ut de värsta krämerna och maten. Fast det är mycket kvar. Och mycket jag ännu inte vet. Fast jag har vaknat upp. Blivit mera MEDVETEN om farligheterna. Och jag är på min vakt. Allt det finstilta som står på såväl mat som kräm undkommer inte min falkblick!!

Så nu har jag ändrat lite på min tillvaro. Bytt ut krämer och smörjor, dock inte alla. Min foundation  är jag inte ännu redo att ge upp. Men snart...inom kort ska jag börja köra hemkokt banne mig! Eller så får jag köra med eko-varianten ( dock är ej allt eko så bra som man kunde tro..!). Sagt och gjort. Jag styrde kosan mot hälsokostbutiken och ekosoppi!

Så nu kör man detox ( fan va jag tycker det låter coolt, lite sådär filmstjärne-aktigt faktiskt..) och rensar ut kroppen på alla tänkbara gifter jag samlat på mig under vintern, allt från den E-fyllda chokon till glutamat-korven. Allt ska ut! Tänk vilken befrielse. Och tänk så frisk jag kommer att bli. Flinar för mig själv när jag tänker på alla de andra stackars människorna som inte detoxar sig själva...vilket gift som måste flöda runt i deras arma kroppar!!! Tack och lov att jag fann hälsokostbutiken!!!


- Mamma, det här luktar ju...gammalt öl! säger min dotter medans hon blundar och jag sköljer ur hennes hår.
- Va, nej, det gör det inte, säger jag. Det luktar ju gott, som kola ungefär, fösöker jag.
- Nej mamma, gammalt öl.
Jaha, där hade jag för mitt nyinköpta ekobalsam. Själv tycker jag det var helt ok. Likaså mitt ekoshampo, trots att det är lite tråkit utan vare sig lödder eller supergod doft. Känns lite....olyxigt på något sätt. Fast håret blir rent och ser fräscht ut. Ska man köra eko så ska man!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar